Jest zgoda na Bombardiery dla Eurolot

Jest zgoda na Bombardiery dla Eurolot

Ministerstwo Skarbu Państwa przychylnie rozważyło wniosek, który w imieniu zarządu Eurolot w resorcie złożyła rada nadzorcza spółki.


Chodziło o zgodę właściciela firmy (skarb państwa) na zakup samolotów określonego producenta.


O tym, że wybór Bombardiera (konkurował z ATR) jest praktycznie przesądzony pisaliśmy w weekend. Potwierdzają się nasze informacje o tym, iż samolotów będzie mniej, niż pierwotnie przewidywano.


Spółka zamówi 8 maszyn typu Q400, jednak już 5 z nich prawdopodobnie obsługiwać będzie loty w okresie turnieju Euro2012. Wartość kontraktu szacowana jest na 400 mln zł.


Więcej o wyborze Eurolotu - TUTAJ.

SKOMENTUJ

kod

KOMENTARZE

  • Gość Aeronews.pl
    Gość Aeronews.pl
    dodano: 09.03.2012

    no i ....znafcy? 400 mln pln a może jeszcze raz tyle? :P no ale Tofarzystfo wzajemnej adoracji musi być :P

      • Gość Aeronews.pl
        Gość Aeronews.pl
        dodano: 02.03.2012

        No dokładnie, leasing w lotnictwie jest opłatą za najem, tak, jak płaci się najmowanie lokalu na bar. Budynek jest wart 360 tysięcy złotych i mam umowę na trzy lata. Będe płacił 10 tysięcy miesięcznie czy np 2? (oczywiście relacje nie są aż tak rozbiezne w przypadku samolotow, ale chodzi o idee. leasing w lotnictwie to wynajmowanie). skoro wybrano leasing to znaczy, ze byla to najkorzystniejsza opcja. oczywiscie, ze najkorzystniej byloby brac za gotowke, ale trzeba az taka miec, po drugie, korzysci z leasingu - lub niekorzysci leasingu - tak latwo, jak ktos nizej policzyl policzyc sie nie da. ten ktos nie wzial pod uwage, ile moglby zarobic posiadac owe 100 000 zł do dyspozycji firmy, na obracanie, na inwestowanie? na tym polega prawdziwa idea leasingu - najczesciej z niej w firmach korzystaja ci, ktorych stac na zakup sprzetu za gotowke ale wola te gotowke zainwestowac w technologie lub towarowe srodki obrotowe. I nie ma glupszej metody, jak obliczac sobie leasing na internetowych kalkulatorach. Dziś nie brakuje ofert leasingowych 102 procent, 103 procent... przy smiesznych z punktu widzenia lotnictwa kwotach za auto warte 100 tyskow.

          • plb
            plb
            dodano: 02.03.2012

            Od 2009 roku budżet do wydania na nowe samoloty niezależnie od formy finansowania nie miał przekroczyć 500 mln zł i ci co piszą że to mogło kosztować 2 a niektórzy nawet 3 razy tyle nie mają zielonego pojęcia, a swoją wiedze czerpią z wymieszania funkcji kalkulatora z ceną katalogową.

              • Gość Aeronews.pl
                Gość Aeronews.pl
                dodano: 02.03.2012

                I ten kalkulator określa także samoloty warte np 240 mln zł za sztukę, lub 75 mln zł jak w przypadku Bombardiera? Samoloty się leasinguje z oszczędności bo to tańsze - płaci się dużo mniej, niż samolot jest wart - a nie dlatego, że to prostsze. Przetransferowanie samochodu na samolot nie jest tak proste, jak przetransferowanie Volsvagena Passata na skromną linię technologiczną do niewielkiej drukarni. Leasing w lotnictwie nie jest tym samym, czym we flocie pojazdów firmowych. Ten sam samolot leasinguje się WIELE razy. I co, za każdym razem każdy płaci za leasing tyle, ile jest wart samolot? Puknij się :) i transferuj dalej ze swoim kalkulatorem.

                  • Gość Aeronews.pl
                    Gość Aeronews.pl
                    dodano: 02.03.2012

                    Mała korekta gdyż w poprzednim poście w wkradł się mały bład :) kwota wykupu 1 % wartości to nie 10.000 a 1000 pln. Jeżeli ktos pisze że leasing jest tańszy niż zakup gotówkowy to nie ma zielonego pojęcia o czy pisze. Prosze wklepać sobie w wyszukiwarkę internetową " kalkulator leasingowy" i wpisać sobie dowolna kwotę ( np. 100.000 pln na 60 rat wpłata 10%) i zobaczyć jaka jest rzeczywista wartość końcowa. I zadać sobie pytanie jakie bzdury napisałem Przykład wartość 100.000 pln wpłata 10% okres 60 misięcy- wartość raty 1900 pln miesięcznie kwota wykupu 1% ( 10.000 pln) całkowity koszt 101.440 pln plus kwota wykupu 1000 pln plus 10% wpłaty. Wszystkie wartości są netto. Można skorzystać z tzw. "tarczy podatkowej" ( kwota podatku dochodowego nie zapłaconego do Urzędu Skarbowego dzięki zaliczeniu opłat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów, przy stawce podatku dochodowego 19%) co stanowi koszt 23.560 pln. A teraz znawcy tematu leasingu i lotnictwa ( wg przysłowia kto zna się na wszystkim to nie zna sie na niczym), przetransferujcie to na samolot.

                      • Gość Aeronews.pl
                        Gość Aeronews.pl
                        dodano: 02.03.2012

                        jeżeli ktos pisze że leasing jest tańszy niż zakup gotówkowy to nie ma zielonego pojęcia o czy pisze. Prosze wklepać sobie w wyszukiwarkę internetową " kalkulator leasingowy" i wpisać sobie dowolna kwotę ( np. 100.000 pln na 60 rat wpłata 10%) i zobaczyć jaka jest rzeczywista wartość końcowa. I zadać sobie pytanie jakie bzdury napisałem Przykład wartość 100.000 pln wpłata 10% okres 60 misięcy- wartość raty 1900 pln miesięcznie kwota wykupu 1% ( 10.000 pln) całkowity koszt 101.440 pln plus kwota wykupu 10.000 pln plus 10% wpłaty. Wszystkie wartości są netto. Można skorzystać z tzw. "tarczy podatkowej" ( kwota podatku dochodowego nie zapłaconego do Urzędu Skarbowego dzięki zaliczeniu opłat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów, przy stawce podatku dochodowego 19%) co stanowi koszt 23.560 pln. A teraz znawcy tematu leasingu i lotnictwa ( wg przysłowia kto zna się na wszystkim to nie zna sie na niczym), przetransferujcie to na samolot.

                          • Gość Aeronews.pl
                            Gość Aeronews.pl
                            dodano: 02.03.2012

                            W przypadku samochodów jest inaczej, bo po pierwsze procentowo są mniej warte po okresie leasingu, niż samolot, a po drugie nieprawda, że wysokość czynszów leasingowych jest wyższa niż wartość przedmiotu. Jest wyższa TYLKO w przypadku, gdy doliczymy wykup lub gdy wykup został wliczony w raty czynszów leasingowych (rzadziej). zreszta, jak napisałam na wstępie, samoloty leasinguje sie inaczej niż samochody

                              • Gość Aeronews.pl
                                Gość Aeronews.pl
                                dodano: 02.03.2012

                                przestancie juz uskuteczniac personalne wycieczki. Czy to 400 czy 500 mln nie ma znaczenia ważne że K2 kupuje/leasinguje nowe samoloty i z tego nalezy się cieszyć. Pytaniem wtórnym jest ile za to zapłaci i w jaki sposób.

                                  • Gość Aeronews.pl
                                    Gość Aeronews.pl
                                    dodano: 02.03.2012

                                    A co będzie gdy samoloty będą użytkowane/ leasingowane powiedzmy 10 lat a nie 5 jak zakładacie? Leasingując samolot/ samochód etc spłaca się raty od wartości kontraktu. I zawsze w każdym przypadku w końcowym rozrachunku wartość wpłaconych rat jest sumarycznie wyższa niż wartość leasingowanego przedmiotu w momencie jego zakupu. Owszem część pieniędzy można odzyskać poprzez wykup a następnie sprzedaż, jednak ogólny koszt operacji leasingu jest wyższy niż wartość wyjściowa. Najprościej zrozumieć ten mechanizm na przykładzie samochodu. Leasing samochodu o wartości 100.000 pln na 5 lat nawet przy wartości leasingu 0%  realny jego koszt jest wyższy niż cena wyjściowa a gdy chcemy mieć ten samochód na własność musimy go wykupić za kwotę która stanowi różnicę między wartością w momencie rozpoczęcia leasingu pomniejszoną o wartość amortyzacji a wartością przedmiotu w dniu zamknięcia kontraktu. To tak bardzo skrótowo. Wydaję mi się że kwota 400 mln jest wartością zabiezpieczoną na ten cel. Wg. danych które wyciekły z ELO i MSP przewoźnik zanotował stratę na działalności operacyjnej w wysokości do 100 mln złotych ( brak potwierdzenia)

                                      • :)
                                        :)
                                        dodano: 02.03.2012

                                        haha, dokładnie. Jak biorę coś w leasing (zależy jeszcze jaki) to ja to wynajmuję, płacąc w sumie mniej, niż to jest warte (jeśli o czynsze leasingowe chodzi). Wykup jest czym innym. Nie mam obowiązku wykupywać.